sierpnia 23, 2020

Między Stronami: Niewyjaśnione. Prawdziwe historie, których nigdy nie udało się wyjaśnić

Zapewne każdy z Was spotkał się z kiedyś z taką książką, przy której nie potrzebny był żaden opis, aby skusić na jej przeczytanie. Czasem wystarczy tylko dobry tytuł w połączeniu z super oprawą. Ja tak miałam właśnie z Niewyjaśnione. Nie wiedziałam do końca o czym to jest, ale byłam pewna, że muszę to przeczytać. Przeczucie mnie nie zawiodło i dzisiaj moim celem jest zachęcenie i Was do lektury.
Najlepsze tajemnice to takie pudełka, których pokrywy pozostają zamknięte na dłużej albo które niczym chińskie szkatułki po otwarciu okazują się zawierać w środku kolejną tajemnicę.
Niewyjaśnione historie zawsze są ciekawe. Jestem pewna, że każdy z Was, w którymś momencie swojego życia był zainteresowany tematem kosmitów, tajemniczych zniknięć czy duchów. U mnie fascynacja zwłaszcza istotami pozaziemskimi zaczęła się dosyć wcześnie, bo jeszcze w podstawówce. Mogę za to podziękować mojemu tacie, który oglądał całe maratony programu Starożytni Kosmici i prowadził ze mną dyskusje na ten temat. Po kilku latach przestałam być w to tak wciągnięta, ale moje zainteresowanie niewyjaśnionymi zjawiskami wciąż się utrzymało. I tak o to dotarliśmy do tego momentu, w którym kilka miesięcy temu zobaczyłam Niewyjaśnione na półce w empiku. Był to też czas, w którym zaczęłam wykupywać abonament na Legimi i większość czytanych przeze mnie książek pochodziło własnie stamtąd. Niestety tej pozycji nie udało mi się znaleźć, ale nie ma tego złego, bo już po jakimś czasie zwróciła mi się część pieniędzy z Legimi i postanowiłam zrobić u nich zamówienie na między innymi pozycję pana Smitha. Wybaczcie za tą być może przydługą historię, ale chciałam Wam pokazać jak wielkie musiały być moje oczekiwania, skoro mimo biegu czasu wciąż czyhałam na tę książkę.
Muszę przyznać, że początkowo nie zapowiadało się dobrze. Przeczytałam pół pierwszego rozdziału i odłożyłam lekturę na kolejne kilka miesięcy. I od razu mówię - to nie tak, że to co tam było, nie było ciekawe. Było. Ale zwyczajnie to nie był dla mnie odpowiedni moment na czytanie, nie mogłam się przemóc. Idealnym poparciem moich słów jest fakt, że gdy wreszcie powróciłam do czytania, całość skończyłam w przeciągu dwóch, trzech dni.
Bardzo ciekawym zabiegiem wprowadzonym przez autora było przedstawianie historii paranormalnych (typu duchy, nawiedzenia itp) na przemian z historiami o kosmitach i tematach zbliżonych. Dzięki temu nie czułam, jakbym wciąż czytała o tym samym. I naprawdę, każda opowieść była niesamowicie ciekawa i wciągająca, miałabym naprawdę spory problem, by określić, która jest moją ulubioną.
Chciałabym też zwrócić uwagę na moim zdaniem ogromny plus. Mianowicie przemyślenia autora. Wiem, że wiele osób może się z tym nie zgodzić (na lubimyczytać przez wielu przemyślenia autora były ogromnym minusem i zbędnym przeciąganiem), ale jak dla mnie pozwalały one nie tylko samemu się zastanowić nad przeczytanym rozdziałem, ale dzięki temu mogłam również choć troszkę wejrzeć w głowę pana Smitha i zobaczyć jakie kierowały nim motywacje, by umieścić w swojej książce ze wszystkich znanych mu historii właśnie tą. 
Australijskiej pisarce Christinie Stead przypisuje się słowa, że każda historia o miłości jest historią o duchach. Ale może prawda jest raczej taka, że każda historia jest historią o duchach? Że każda nasza opowieść to coś, co kiedyś już się zdarzyło, a jednak wciąż trwa, czego życie czy też egzystencję wciąż w sobie podsycamy. Czy całe życie nie jest po prostu historią, którą sobie wzajemnie opowiadamy, czy to współdzieloną przez wspomnienia, czy przez genetyczny znak krwi? I kiedy - albo jeśli - wszystkie historie w końcu znikną, możemy mieć nadzieję, że gdzieś zostanie jakiś widmowy ślad. Ale jeżeli tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak czas i nic nigdy nie umiera, to w rzeczywistości nie istnieją duchy, tylko my i cała reszta - istniejemy razem na zawsze.
Myślę, że Niewyjaśnione jest świetną lekturą dla osoby, która kiedykolwiek była zaintrygowana tematami nadprzyrodzonymi czy jak sam tytuł mówi - niewyjaśnionymi. Jestem pewna, że się nie rozczarujecie.

Tytuł: Niewyjaśnione. Prawdziwe historie, których nigdy nie udało się wyjaśnić
Autor: Richard Maclean Smith
Wydawnictwo: Znak
Ilość stron: 349
Cena: 44,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Marcenzje , Blogger